Scholen en onderwijsorganisaties

Wereldwijd vind je ruim 200 scholen en instellingen die Nederlandstalig onderwijs aanbieden. De manier waarop verschilt soms sterk. Lees de verhalen en ontdek de verschillende soorten scholen.

Vietnam - De Nederlandse School Saigon

Onderwijs is voor ons ook een soort hobby

De Nederlandse School Saigon in Vietnam telt 90 leerlingen van onderbouw tot het voortgezet onderwijs. Elmer Roze is een van die leerkrachten en is daarnaast schoolleider.

Lees het hele verhaal

Brazilië - De Rioranje School

Richt je op zaken die het allerhardst nodig zijn om de school succesvol te laten draaien

Op de Rioranje School zitten 34 kinderen met zeven nationaliteiten. De school is bovendien een verbindende factor voor de Nederlandse gemeenschap.

Lees het hele verhaal

Lagos - Nederlands Internationale School in Lagos

Als ik naar de toekomst kijk, denk ik dat we van sommige vaste waarden afscheid gaan nemen

Hoe sta je als leerkracht of schoolleider tegenover digitalisering in het onderwijs? En hoe kijk jij vanuit het hier en nu naar de toekomst? We vroegen het aan Oskar Kraut, sinds drie jaar schoolleider bij de Nederlands Internationale School in Lagos (NISL).

Lees het hele verhaal

Tanzania - De Plevier

Het team straalt plezier uit en dit is terug te zien bij onze leerlingen

De Plevier is een middelgrote en stabiele school in Dar es Salaam. Dewi Janssens geeft nu 3 jaar les op De Plevier, en vertelt hoe het er op de school aan toe gaat.

Lees het hele verhaal

Spanje - Nederlandstalige School Madrid

De kinderen krijgen de ruimte om zich op eigen ritme te ontwikkelen

De Nederlandstalige School Madrid bestaat al vijftig jaar. Janneke is directeur van Hof der Lage Landen en vertelt meer over deze Nederlandse dagschool.

Lees het hele verhaal

De VS - De Taaltuin

De Taaltuin zal zich blijven inzetten om op een creatieve manier de Nederlandse taal en cultuur over te brengen

De Taaltuin werd in 2009 opgericht door een groepje enthousiaste Nederlandse en Vlaamse moeders. Dankzij de ijver en inzet van deze oprichters kon de school zich na één jaar aansluiten bij NOB.

Lees het hele verhaal

Australië - LanguageOne Perth

Onze school is uniek, omdat wij veelal individuele lessen geven, in plaats van klassikaal lesgeven

LanguageOne Perth telt 140 leerlingen, heeft 11 leerkrachten en biedt zowel basisonderwijs als voortgezet onderwijs. Wilna Cornelisse, locatieleider, vertelt meer over LanguageOne Perth.

Lees het hele verhaal

Ivoorkust - NTC De Olifant

De ouders van onze leerlingen vinden het Nederlandse Taal en Cultuur onderwijs heel belangrijk

NTC school De Olifant in Abidjan opende in 2015 haar deuren. Een grote stap omdat de school vanaf het begin wist dat ze geen subsidie meer zouden ontvangen. Toch werd deze stap genomen en heeft de school in het eerste jaar maar liefst 43 leerlingen.

Lees het hele verhaal

Frankrijk - Lycée International

Door het uitnodigen van Nederlandse contacten, bewaren wij de verbinding met Nederland

Bijna 200 leerlingen volgen aanvullend Nederlands onderwijs aan het Lycée International in Parijs. Patricia Perinel is voorzitter van de Nederlandse afdeling van deze school en vertelt hier meer over.

Lees het hele verhaal

Zwitserland - NTC Genève De Taalfontein

Wij streven naar een gezonde balans tussen digitale leermiddelen en de taalmethode

Hoe sta je als leerkracht of schoolleider tegenover digitalisering in het onderwijs? En hoe kijk jij vanuit het hier en nu naar de toekomst? We vroegen het aan Harriët Müller, sinds drie jaar schoolleider bij NTC-school De Taalfontein in Genève.

Lees het hele verhaal

Vietnam - NTC De Blauwe Lotus

Ik zie dat digitalisering zorgt voor een verandering in de manier van werken in de klas

Hoe sta je als leerkracht of schoolleider tegenover digitalisering in het onderwijs? En hoe kijk jij vanuit het hier en nu naar de toekomst? We vroegen het aan Bart Maas, bijna twee jaar werkzaam als schoolleider en leerkracht bij De Blauwe Lotus in Hanoi.

Lees het hele verhaal

Singapore - Hollandse School Limited

Het is belangrijk om goed te kijken naar de toekomst, ontwikkel een duidelijke onderwijskundige visie en zie je uitdagingen

Hoe sta je als leerkracht of schoolleider tegenover digitalisering in het onderwijs? En hoe kijk jij vanuit het hier en nu naar de toekomst? Wij vroegen het aan Meino Meines, sinds drie en half jaar schoolleider bij de Hollandse School Limited (HSL) in Singapore.

Lees het hele verhaal