Manou liep stage in Luxemburg

Manou Huijben studeert aan hogeschool Fontys in Eindhoven, en volgt daar de opleiding Kind en Educatie. In haar derde jaar koos ze voor een bijzondere stage: ze stond voor de klas in Luxemburg, bij een Europese school. Een buitenlandervaring die ze bij een eerdere opleiding had laten schieten. Met extra motivatie op zak vertrok Manou naar Luxemburg. Maar hoe is dat, stagelopen op een Europese school? 

Waarom deze keuze?

“Tijdens mijn vorige opleiding tot onderwijsassistent, was er de mogelijkheid om in Turkije stage te lopen. Dat heb ik niet gedaan, waar ik uiteindelijk spijt van kreeg. Mijn klasgenoten gingen wel en kwamen enthousiast en met veel ervaring terug. Hierdoor was ik extra gemotiveerd om tijdens de pabo wél een buitenlandstage te lopen. Mijn vriend werkt in Luxemburg en heeft het daar erg naar zijn zin, hierdoor werd ik nieuwsgierig naar Luxemburg, en wilde ik graag daar op internationaliseringsstage.”

Hoe het avontuur begon

“De Europese school ligt in Kirchberg, waar ook enkele andere instellingen van de Europese Unie gevestigd zijn. Ik wist van tevoren wel dat er een Europese school in Luxemburg was, maar ik wist niet of ze open zouden staan voor een stagiaire van een ‘normale’ pabo. Ik kwam in mailcontact met NOB en heb uitgelegd dat ik nieuwsgierig was naar de Europese school en daar graag stage wilde lopen. Vanuit NOB is contact opgenomen met de toenmalig directeur van de school. Hij had wel oren naar mijn internationaliseringsstage, waarna ik zelf met hem in contact kwam. Zo heb ik alles kunnen regelen.”

Werkzaamheden

“De Europese school in Luxemburg is erg groot, waardoor er gelukkig veel meer mogelijkheden zijn om mee te draaien in verschillende taalsecties. Die secties zijn uniek voor de Europese scholen, die een sectie inrichten als er veel leerlingen zijn die dezelfde moedertaal spreken. Zo is er op de Europese School Luxemburg I onder andere een Nederlandse, Spaanse, Finse, Poolse en Zweedse sectie.”

“Toen ik eenmaal op de school zelf was aangekomen, heb ik met de leerkrachten van het team gekeken op welke dagen ik bij wie in de klas zou kunnen staan. Uiteindelijk heb ik drie dagen per week meegedraaid in de Nederlandse sectie. De eerste helft van mijn stage heb ik de andere twee dagen meegedraaid in de Engelse sectie en daarna heb ik de twee dagen gebruikt om elke dag in een andere sectie mee te draaien. Het lesgeven en de communicatie was allemaal in het Engels, al sprak niet altijd de hele klas Engels. Zo heb ik een groep Franse leerlingen begeleid tijdens een excursie en vertaalde één leerling mijn uitleg voor de leerlingen die het niet begrepen. Opvallend hoe gemakkelijk dat ging! Ik denk dat deze leerlingen dit soort situaties meer gewend zijn.”

Een unieke ervaring

“Al die verschillende taalsecties hinten al naar een diverse groep leerlingen. Ik vond het leuk om te werken met kinderen die meerdere talen spraken en waarvan de ouders uit verschillende landen afkomstig zijn. Daardoor werk je in een cultuurrijke klas waar iedereen van elkaar kan leren. Ook het werken met leerkrachten met uiteenlopende werkervaringen levert -meer dan eens- interessante gesprekken over het onderwijs op. Ik heb tijdens de Europese uren bijvoorbeeld kookles mogen geven aan leerlingen van het vijfde leerjaar. Iedereen mocht een recept uit zijn/haar eigen cultuur inbrengen en elke week bakten we een andere lekkernij. Tijdens deze Europese uren werken leerlingen samen met leerlingen uit een andere sectie, die in hetzelfde leerjaar zitten en les krijgen in dezelfde tweede taal. Leerlingen leren samenwerken met andere culturen en zich over de taalbarrière heen te zetten.”

Aanrader voor andere studenten

“Het is een unieke ervaring om op een school te werken met een rijkdom aan verschillende culturen. Het was bijvoorbeeld ook gaaf om te zien hoe de school aandacht besteedde aan elke feestdag. Tijdens carnaval werd er schoolbreed een verkleedwedstrijd gehouden en met Pasen was ik op bezoek bij de Poolse sectie. Ik werd toen als verrassing uit de klas gehaald door een leerkracht van de Nederlandse sectie. Een Vlaamse lerares had een onbijtmandje voor mij gemaakt waardoor ik samen met het eerste leerjaar een paasontbijt kon eten, superlief! Daarnaast vond ik het ontzettend leerzaam om met het Europees curriculum te werken, dat erg internationaal georiënteerd is.”

De toekomst

“Aan het einde van mijn stage hadden de leerlingen van het eerste jaar een uitzwaaikroon voor mij gemaakt, waar ik de hele dag mee mocht rondlopen. Mochten ze het artikel lezen, wil ik ze via deze weg nogmaals bedanken voor alle kansen en ervaringen! Ik heb het erg naar mijn zin gehad en wil graag terug! Momenteel ben ik aan het afstuderen en is het plan dat ik na de zomervakantie naar Duitsland verhuis. Omdat je drie jaar ervaring moet hebben om op een Europese school te mogen werken kan ik helaas nog niet fulltime les gaan geven. Mijn doel is om uiteindelijk les te geven op de Nederlandse sectie, ik ga beginnen om te kijken of ik daar als vervanger mag werken. Daarnaast wil ik mijn Engels niveau verhogen en daarin diploma’s halen.”

Dé gouden tip

“Mijn gouden tip voor wie ook stage wil lopen op een Europese school: stel van tevoren een plan op waarin je beschrijft waar je nieuwsgierig naar bent en wat je graag zou willen leren. Ga de gesprekken aan met de leerkrachten, medewerkers én leerlingen. Het helpt echt om te horen hoe anderen naar het onderwijs kijken en te luisteren naar hun verhaal.”