Janneke en Sacha geven les in de Verenigde Staten

'We zijn een hechte groep en het is echt gezellig op school!'

Janneke (hierboven op de foto met gezin) en Sacha werken beiden voor de Dutch School of Southern California, waar kinderen in de basisschoolleeftijd Nederlandse taal- en cultuurlessen kunnen volgen. De school heeft drie locaties, in North Hollywood, Orange County en San Diego.

Janneke (39) werkt op de locatie in North Hollywood, die 50 leerlingen heeft. Na de middelbare school vertrok Janneke naar de Verenigde Staten om een jaar te studeren aan de University of Redlands, daar ontmoette ze haar man. Ze ging nog een jaar terug naar Nederland, waar ze de PABO deed, waarna ze voorgoed vertrok naar de VS. Na haar studie in Los Angeles (Child Development and Education), ging ze aan de slag in het onderwijs.

Toen haar oudste dochter op de Dutch School of Los Angeles begon, startte zij zelf ook al snel als leerkracht. Janneke vindt de locatie ideaal. “Er wordt lesgegeven in een echte school met klaslokalen en een speelplein, dat is een prettige onderwijssituatie. Omdat de lessen op zaterdag van 09.00 tot 12.15 uur zijn en de kinderen al een volle lesweek achter de rug hebben, is het een uitdaging om hen gemotiveerd te houden. We maken de lessen zo leuk mogelijk, dat helpt! Gelukkig waarderen zowel de ouders als de kinderen alle activiteiten die we hier doen, we zijn een hechte groep en het is echt gezellig op school.”

Janneke geeft les aan groep 3, een belangrijk jaar waarin kinderen leren lezen en alle nieuwe klanken in één keer aanleren. Niet alleen de beperkte lestijd maar ook de verschillen in de Engelse en Nederlandse spelling en klanken maken het onderwijs soms lastig. “De Nederlandse ‘oo’ is in het Engels bijvoorbeeld ‘oe’. Maar, voor iedere uitdaging is een leuke oplossing… Elke week zing ik met de leerlingen het Tsjoe Tsjoe Wa liedje, daarmee oefenen we de Nederlandse klanken en de groep zingt en danst enthousiast mee!”

Sacha (45) werkt op de locatie in Orange County, die 25 leerlingen heeft. Ze heeft in Nederland twee jaar de PABO gedaan, waarna ze ging werken als commercieel & logistiek medewerker. Via haar werk ontmoette ze haar Amerikaanse man Steven en verhuisde naar de VS. Haar gezin was daar meteen compleet met stiefdochter Tiffany en stiefzoon Brett, en inmiddels ook een kleinzoon Logan. Na in Florida en Ohio te hebben gewoond, wonen zij sinds 2012 in Chino Hills, California. “Dit is een ideale omgeving, binnen een uurtje rijden zijn we op prachtige locaties, zoals het strand in Malibu, de San Bernardino bergen, Palm Springs in de woestijn of de wijngaarden van Temecula.”

Bij de Nederlandse School in Santa Ana, Orange County, kon ze haar nog altijd gekoesterde wens om ooit voor de klas te staan alsnog in vervulling laten gaan. De school maakt gebruik van de locatie van een Franse internationale school met klaslokalen en een centraal speelplein, waar festiviteiten als de Kinderboekenweek, Sinterklaas en Koningsdag gevierd worden. Daarna wordt er vaak een ‘potluck’ georganiseerd door de ouders, waarbij alle kinderen iets te eten of drinken meenemen. Volgens Sacha een heerlijke mengelmoes van alle culturen.

Sacha vindt het bijzondere aan lesgeven in het buitenland, dat het Nederlands voor de kinderen vaak niet de taal is die zij het meest spreken. In veel gezinnen is het de taal die alleen door één van de ouders thuis gesproken wordt. “Het werk dat wij doen is uniek, ik kijk er dan ook erg naar uit om in juli naar de jaarlijkse NOB Bijscholing in Nederland te gaan om daar ervaringen te delen met andere leerkrachten die wereldwijd werken”.

Sacha’s gouden tip voor leerkrachten die in het buitenland (willen) gaan werken: “Werken en wonen in het buitenland verlegt in alle opzichten je horizon dus ik raad het iedereen aan! Mijn tip is om je goed voor te bereiden: doe onderzoek naar het land waar je naar toe gaat en vraag advies aan de leerkrachten van de school waar je gaat werken, zij hebben het allemaal al een keer meegemaakt.”

In welke landen is Nederlands onderwijs mogelijk?

Er zijn meer dan 200 onderwijsinstellingen in 115 landen wereldwijd aangesloten bij NOB. Benieuwd waar precies?

Gebruik de Scholenzoeker!