Over NOB

Buiten onze landsgrenzen, van Sofia tot Singapore en van Santiago tot Surrey, krijgen duizenden Nederlandse en Vlaamse kinderen les in hun moedertaal. Dit schooljaar gaat het om ruim 14.000 leerlingen. Dat zijn kinderen die vaak weer terugkomen naar Nederland of Vlaanderen - ruim een derde al binnen 5 jaar - en zo probleemloos mogelijk willen instromen in het onderwijs. Voor die optimale aansluiting zorgt een wereldwijd netwerk van bijna 200 scholen in 115 landen. Met Stichting Nederlands Onderwijs in het Buitenland (NOB) als spil. Dat doen we in opdracht van het Ministerie van OCW, met plezier en enthousiasme, en al 37 jaar.

18 april 2019

NOB organiseert Vliegende Startdag op woensdag 5 juni

Ieder schooljaar vliegen veel leraren uit naar het buitenland, een deel van hen voor het eerst. Niet alleen heeft het wonen en werken in een nieuw land de nodige gevolgen: ook het nieuwe werkklimaat is wennen en vergt voorbereiding. Daarom organiseert NOB jaarlijks de Vliegende Startdag, speciaal voor alle leraren en schoolleiders die voor het eerst in het buitenland gaan werken. Dit jaar vindt de Vliegende Startdag plaats op woensdag 5 juni.

12 april 2019

155 scholen in het buitenland doen mee aan Koningsspelen

Sinds de inhuldiging van Koning Willem-Alexander vinden in Nederland de Koningsspelen plaats, traditiegetrouw op de laatste vrijdag voor Koningsdag. Dit jaarlijks terugkerende evenement wordt georganiseerd door de Krajicek Foundation. Sinds 2016 doen ook de bij NOB aangesloten scholen in het buitenland mee. Dit jaar zijn dat 155 scholen, een recordaantal.

10 april 2019

Herstel van wereldwijd Nederlands onderwijs

Het aantal leerlingen dat Nederlands moedertaalonderwijs in het buitenland volgt is voor het eerst sinds 2016 weer gestegen. In totaal volgen nu 13.744 leerlingen Nederlands onderwijs in het buitenland, een toename van 87 leerlingen ten opzichte van een jaar eerder. Deze lichte stijging laat zien dat het wereldwijde onderwijsnetwerk herstellende is, na een aantal jaren van krimp.

09 april 2019

Raad van Toezicht brengt bezoek aan Regenboogschool in Londen

Op vrijdag 5 en zaterdag 6 april brachten twee leden van de Raad van Toezicht (RvT), bestuurder a.i. Hanneke Teekens en directeur a.i. Lex Stijl van NOB een bezoek aan de ambassade en de Regenboogschool in Londen. Tijdens dit bezoek maakten zij in de praktijk Nederlands moedertaalonderwijs in het buitenland mee.