Over NOB

Buiten onze landsgrenzen, van Sofia tot Singapore en van Santiago tot Surrey, krijgen duizenden Nederlandse en Vlaamse kinderen les in hun moedertaal. Dit schooljaar gaat het om ruim 14.000 leerlingen. Dat zijn kinderen die vaak weer terugkomen naar Nederland of Vlaanderen - ruim een derde al binnen 5 jaar - en zo probleemloos mogelijk willen instromen in het onderwijs. Voor die optimale aansluiting zorgt een wereldwijd netwerk van bijna 200 scholen in 115 landen. Met Stichting Nederlands Onderwijs in het Buitenland (NOB) als spil. Dat doen we in opdracht van het Ministerie van OCW, met plezier en enthousiasme, en al 37 jaar.

18 oktober 2018

Een najaar vol regiobijeenkomsten

Onlangs vond er nog één in New Jersey plaats en in november staan maar liefst drie regiobijeenkomsten van bij NOB aangesloten scholen op de planning, georganiseerd voor én door scholen. NOB zal bij al deze bijeenkomsten aanwezig zijn en een bijdrage leveren.

20 september 2018

NOB Colloquium “De wereldburger als ambassadeur”

Vandaag vindt het NOB Colloquium “De wereldburger als ambassadeur” in de Caballero Fabriek in Den Haag plaats, ter gelegenheid van het afscheid van voormalig directeur-bestuurder Karen Peters. Tijdens het colloquium zullen Prinses Laurentien, Henriette Louwerse en Julie Bynens vanuit verschillende perspectieven ingaan op dit thema van wereldburgerschap.

17 juli 2018

Volle kracht vooruit - 32ste NOB Bijscholing een groot succes

Vorige week vond alweer de 32ste editie van de NOB Bijscholing plaats. Ruim 200 leraren, schoolleiders en bestuurders uit alle hoeken van de wereld verzamelden zich van 8 t/m 10 juli in Egmond aan Zee voor drie dagen vol met inspiratie, verbinding en verdieping.

21 juni 2018

Tijdelijke invulling bestuursstructuur NOB

In verband met het aankomende vertrek van directeur-bestuurder Karen Peters heeft de Raad van Toezicht van NOB op 14 juni 2018 besloten tot een tijdelijke invulling van de bestuursstructuur bij NOB. Mevrouw Hanneke Teekens en de heer Lex Stijl zullen vanaf 16 juli 2018 respectievelijk bestuurder en directeur a.i. worden bij NOB. Beiden kennen de organisatie goed.