Over NOB

Buiten onze landsgrenzen, van Sofia tot Singapore en van Santiago tot Surrey, krijgen duizenden Nederlandse en Vlaamse kinderen les in hun moedertaal. Dit schooljaar gaat het om ruim 14.000 leerlingen. Dat zijn kinderen die vaak weer terugkomen naar Nederland of Vlaanderen - ruim een derde al binnen 5 jaar - en zo probleemloos mogelijk willen instromen in het onderwijs. Voor die optimale aansluiting zorgt een wereldwijd netwerk van bijna 200 scholen in 115 landen. Met Stichting Nederlands Onderwijs in het Buitenland (NOB) als spil. Dat doen we in opdracht van het Ministerie van OCW, met plezier en enthousiasme, en al 37 jaar.

27 september 2017

Zorgwekkende daling aantal Nederlandse scholen wereldwijd

Sinds de bezuinigingsmaatregelen in 2014 en de geleidelijke afbouw van aanvullende subsidies voor Nederlandse leerlingen in het buitenland, heeft een toenemend aantal Nederlandse scholen in het buitenland haar deuren gesloten. Dit blijkt uit een rapport van de Onderwijsinspectie naar de gevolgen van het nieuwe budgettaire kader voor Nederlands onderwijs wereldwijd.

19 september 2017

In Memoriam: Fons van Wieringen

Met grote verslagenheid heeft NOB kennis genomen van het overlijden van Prof. dr. A. M. L. (Fons) van Wieringen op 71-jarige leeftijd op 16 september 2017.

06 september 2017

Nieuwe website NOB

Met trots lanceren wij vandaag onze website. Alle relevante informatie over Nederlands onderwijs wereldwijd op één centrale plek, met een frisse uitstraling. En niet onbelangrijk: de site is volledig responsive, zodat de site altijd goed leesbaar is, onafhankelijk van welk device je gebruikt.

08 juli 2017

In verbinding - 31e NOB Bijscholing start zondag 9 juli

13 cursussen passend bij de unieke situatie in het buitenland - 14 inspirerende workshops - een fijne locatie aan de Hollandse kust - ruim 200 collega's van scholen wereldwijd en de mogelijkheid om live te sparren met alle NOB'ers. Zondag 9 juli start de 31e NOB Bijscholing met als thema "In verbinding".