Over NOB

Buiten onze landsgrenzen, van Sofia tot Singapore en van Santiago tot Surrey, krijgen duizenden Nederlandse en Vlaamse kinderen les in hun moedertaal. Dit schooljaar gaat het om ruim 14.000 leerlingen. Dat zijn kinderen die vaak weer terugkomen naar Nederland of Vlaanderen - ruim een derde al binnen 5 jaar - en zo probleemloos mogelijk willen instromen in het onderwijs. Voor die optimale aansluiting zorgt een wereldwijd netwerk van bijna 200 scholen in 115 landen. Met Stichting Nederlands Onderwijs in het Buitenland (NOB) als spil. Dat doen we in opdracht van het Ministerie van OCW, met plezier en enthousiasme, en al 37 jaar.

24 april 2018

Scholen wereldwijd zeer tevreden over ondersteuning NOB

De bij NOB aangesloten scholen en de door NOB gedetacheerde leerkrachten bij Europese scholen zijn zeer tevreden over de ondersteuning door NOB. Dit blijkt uit een evaluatie van de subsidieverlening aan NOB, uitgevoerd door een extern onderzoeksbureau in opdracht van het ministerie van OCW. Aanleiding voor de evaluatie was het feit dat de huidige vijfjarige subsidieperiode voor NOB dit jaar afloopt.

11 april 2018

NOB overhandigt De Staat van het Nederlands Onderwijs in het Buitenland 2017-2018 aan Ministers van Onderwijs

Vandaag presenteert NOB “De Staat van het Nederlands Onderwijs in het Buitenland” over het schooljaar 2017-2018. Voor het derde jaar op rij sluiten we hiermee aan bij De Staat van het Onderwijs van de Onderwijsinspectie en maken we het wereldwijde beeld van het Nederlandstalige onderwijs compleet. Directeur-bestuurder Karen Peters overhandigde De Staat van het Nederlands Onderwijs in het Buitenland aan minister Van Engelshoven en minister Slob tijdens het congres De Staat van het Onderwijs van de Onderwijsinspectie in Maarssen dat plaatsvond op woensdag 11 april.

15 februari 2018

NOB organiseert Vliegende Startdag op woensdag 6 juni

Ieder jaar vliegen veel leerkrachten uit naar het buitenland, een deel van hen voor het eerst. Niet alleen heeft het wonen en werken in een nieuw land de nodige gevolgen: ook wennen aan het nieuwe werkklimaat vergt voorbereiding en tijd. Daarom organiseert NOB op woensdag 6 juni de Vliegende Startdag, speciaal voor leerkrachten die voor het eerst in het buitenland gaan werken.

12 februari 2018

stichtingnob.nl