Cursus: Besturendag - besturen in de praktijk

Wat betekent besturen voor jou? Het besturen van een NTC-school kan een zeer afwisselende en omvangrijke taak zijn: werkgeverschap, communicatie, werving, kwaliteitsbewaking… Allemaal onderwerpen die je als bestuur tegenkomt, maar waar je misschien niet direct een antwoord op hebt. Deze dag is speciaal gericht op jou als bestuurder, en geeft je de antwoorden op je vragen. Samen met je bestuurlijke collega’s van over heel de wereld en adviseurs van NOB ga je aan de slag met wat jou bezighoudt.

Let op: deze dag vindt plaats op dinsdag 9 juli tijdens de NOB Bijscholing, en loopt synchroon met het reguliere programma. Kies je voor deze besturendag? Dan is er op maandag dus geen cursusprogramma.

Aan het einde van deze besturendag:

• heb je jouw vragen, kennis en ervaringen kunnen delen met bestuurders van over de hele wereld;
  • heb je voor jouw school relevante kennis opgedaan bij de workshops;
  • heb je een groter NTC-bestuurdersnetwerk;
  • heb je de relatie met NOB verstevigd en weet je ons te vinden.

Met deze nieuwe kennis en inspiratie kan je met je school weer een jaar vooruit!

De docenten

Alinda  de Beus werkt sinds 2006 bij NOB als bestuurlijk adviseur. Als bestuurskundige adviseert zij scholen bij de ontwikkeling en uitvoering van beleid en helpt zij hen bij het realiseren van een stevige visie en een gedegen kwaliteitsplan. Daarnaast is zij bestuurssecretaris voor de Dutch International Primary Schools (DIPS).

Roosmarijn de Boer werkt sinds 2017 bij NOB als bestuurlijk adviseur. In die rol adviseert zij scholen bij de ontwikkeling en uitvoering van beleid en helpt zij scholen bij het realiseren van een effectieve en inventieve schoolorganisatie. Bovendien is Roosmarijn zelf voorzitter geweest van een NTC-school in Hongkong.

Michel Kregel werkt sinds 2017 bij NOB als bestuurlijk adviseur. Als bestuurskundige adviseert hij scholen bij de ontwikkeling en uitvoering van beleid en helpt hij hen bij het maken van keuzes en veranderprocessen. Daarnaast is hij auteur van het boek Circles of Retail. In dit boek worden onderwerpen als intervisie, effectiviteit in organisaties en andere bestuurlijke thema’s uitgebreid beschreven.

Voor wie is de besturendag bedoeld?

Alle bestuurders die actief zijn bij een NTC-school zijn van harte welkom! Het maakt niet uit of je al jaren ervaring op zak hebt, of net een jaartje bezig bent. Tijdens de besturendag gaan wij in op jouw rol als bestuurder in de praktijk.

Wil je je organisatie in breder perspectief bekijken, dan is het ook mogelijk de besturencursus te volgen. Tijdens die driedaagse besturencursus gaan we meer de diepte in met de deelnemers.

De inhoud

Alle NOB-scholen wereldwijd hebben een onafhankelijk en vaak geheel vrijwillig (!) bestuur.
Voor al die bestuurders organiseert NOB een eendaagse cursus, waarin je kan netwerken met andere bestuurders, je de relatie met NOB verstevigt, en zelf bepaalt over welke onderwerpen je graag meer wilt leren. Je kunt kiezen uit meerdere carrouselonderwerpen (dus als jullie met twee bestuurders komen neem je extra veel kennis mee naar huis). Dit carrousel programma volgen we samen met de bestuurders en schoolleiders.

Programma

Voor 65,00 euro per persoon kun je al deelnemen aan deze cursus (lunch en diner inbegrepen + twee extra consumpties). Dit is het programma:

9.30 - 9.45 Inloop met koffie en thee kennismaking en uitleg programma
9.45 - 12.30 Intervisie: “wat betekent besturen voor jou”
12.30 - 14.00 Lunch
14.00 – 15.30 Eerste carrouselronde
15.45 - 16.20 Tweede carrouselronde
16.30 - 17.00 Collectieve afsluiting NOB-Bijscholing
17.00 - 20.00 Netwerkdiner voor bestuurders

Intervisie: wat betekent besturen voor jou?

Wil jij als bestuurder de kracht van jouw collega’s wereldwijd benutten om jouw eigen schoolorganisatie efficiënter en effectiever te maken? Dan is intervisie daarvoor een geschikt middel. Intervisie is een georganiseerd gesprek tussen mensen die werkzaam zijn in hetzelfde vakgebied en daarbij ervaringen met elkaar delen.

Het is fijn om even helemaal uit je dagelijkse routine en werkomgeving te stappen en samen met andere collega’s je knelpunten en uitdagingen te bespreken. Het levert nieuwe inzichten op en je leert je eigen houding en keuzes beter te begrijpen.

Intervisie speelt een belangrijke rol tijdens deze besturendag. Je kunt bijvoorbeeld de volgende soort vragen verwachten:

• Hoe zie je je eigen rol in dit vraagstuk?
  • Wanneer ben je tevreden?
  • Stel dat het lukt, welk effect heeft dat op je gedrag en de organisatie?

De voorbereiding en de praktijk

Wanneer je je hebt ingeschreven voor deze dag, nemen de bestuurlijk adviseurs van NOB contact met je op om de thema’s die jij belangrijk vindt in kaart te brengen.

Twijfel je nog of deze cursus iets voor jou is? Neem dan gerust contact op met Michel Kregel via michel.kregel@stichtingnob.nl. Wil je deze cursus volgen tijdens de NOB Bijscholing? Vul dan het inschrijfformulier in en meld je aan!