Cursus: De school als organisatie

De bij NOB aangesloten scholen zijn zeer divers georganiseerd en verschillen sterk in grootte, populatie, opzet en locatie. Ondanks de verscheidenheid hebben schoolbestuurders grotendeels dezelfde vraagstukken die beantwoord moeten worden. Hoe kan je de school zo goed mogelijk organiseren? Hoe bepaal je wie welke verschillende taken uitvoert. Hoe weet je welke taken allemaal uitgevoerd moeten worden?

Deze vragen kunnen deels op bestuurlijk- of op organisatorisch vlak liggen. Wil jij als bestuurder de kracht van jouw collega’s wereldwijd benutten om jouw eigen schoolorganisatie efficiënter en effectiever te maken? Wil je je bewust worden van de sterke en zwakke punten van je school en leren van andere scholen? We zien jou graag tijdens deze tweedaagse cursus!

Heb je wel behoefte aan verdieping, maar is de tweedaagse cursus niet haalbaar? Schrijf je dan in voor de NOB Bijscholing besturendag op dinsdag 9 juli.

Aan het einde van deze cursus:

• heb je zicht op in hoeverre jouw schoolorganisatie efficiënt en transparant is;
  • kun jij de waarden van jouw schoolorganisatie benoemen;
  • weet jij waar jouw school zich verder in kan ontwikkelen om effectief en efficiënt te zijn, ondanks wisseling in mankracht;
  • heb je een steviger en groter netwerk van bestuurders en schoolleiders;
  • vind je antwoorden op vraagstukken die je zelf inbrengt.

De docent

Roosmarijn de Boer werkt sinds 2017 bij NOB als bestuurlijk adviseur. In die rol adviseert zij scholen bij de ontwikkeling en uitvoering van beleid en helpt zij scholen bij het realiseren van een effectieve en inventieve schoolorganisatie. Hiervoor is Roosmarijn zelf voorzitter geweest van een NTC-school in Hongkong.

Voor wie is deze cursus bedoeld?

Deze cursus is zowel bedoeld voor beginnende als ervaren bestuurders. Tijdens de cursus is voldoende gelegenheid voor differentiatie en wordt gebruik gemaakt van verschillende (activerende) werkvormen.

De inhoud

Tijdens deze cursus ga je op interactieve wijze aan de slag middels co-creatie tussen alle deelnemende bestuurders en schoolleiders. Jij bepaalt als deelnemer welke thema’s centraal staan; de werkvormen en specifieke leerdoelen worden ook nader bepaald.

De volgende onderwerpen komen gegarandeerd aan bod:

• management van de school: plannen, meten en borgen en timemanagement;
    • de rolverdeling van de organisatie: wie heeft welke verantwoordelijkheid?
    • hoe kun je ouders effectief inzetten en hoe ga je met een ‘dubbele agenda’ om?
    • het benoemen van ‘de parels’ van je school;
    • een dagdeel zal samen met de cursus voor schoolleiders worden gegeven. We werken tijdens dit deel met een ‘carrousel’ waarbij je kunt kiezen uit verschillende workshops.

Voorbereiding

Wanneer je je hebt ingeschreven voor deze cursus, neemt de cursusleider contact met je op om de thema’s die jij voor deze cursus belangrijk vindt in kaart te brengen.

Wil je deze cursus volgen tijdens de NOB Bijscholing? Vul dan het inschrijfformulier in en meld je aan. Twijfel je nog of deze cursus iets voor jou is? Neem dan gerust contact op met Roosmarijn via roosmarijn.deboer@stichtingnob.nl