Cursus: Growth Mindset

Waar ook ter wereld worstelen kinderen tijdens het leren. Vaak roepen ze uit: "Ik kan het niet, dit is te moeilijk!" of "dit is saai!". Is dit ook echt zo, of zit het meer in de mindset van de kinderen. In deze cursus leer je over de Growth Mindset van Carol Dweck. Naast de theorie kijken we ook naar de praktijk. Hoe kun je de mindset beïnvloeden? Daarnaast kijken we ook hoe we de lespraktijk vanuit deze gedachten kunnen vormgeven door een blik te werpen op het proces van formatieve assessment.

Vanwege groot succes in de editie van 2018 wordt deze cursus opnieuw aangeboden. Deelnemers zeggen over deze cursus:

Hele goede cursus! Wessel deed het leuk, was erg interessant, hield de vaart erin (wat fijn was) en veel geleerd van hem en de anderen door te delen.

Prettig breed opgezet. Voorbeelden ook praktisch tijdens de les bewezen. Uitgebreid werk met werkmateriaal, zoals de lijst met filmpjes. Kan geen betere aansluiting bedenken. Heel blij met alle informatie en set-up.

Aan het einde van deze cursus:

• weet je wat de theorie rondom de growth mindset is;
  • weet je hoe neuroplasticiteit onze kijk op onderwijs verandert;
  • weet je welke vier actiegebieden er zijn om de growth mindset te stimuleren;
  • heb je aan zelfreflectie gedaan rondom jouw eigen leren;
  • heb je praktische ideeën opgedaan om zelf in de praktijk te brengen ter stimulans van de growth mindset

De docent

Handbalspeler, vader, onderwijsadviseur: de growth mindset heeft effect op alle rollen in het leven van Wessel Stet. Hij is adviseur bij HCO (Haags Centrum voor Onderwijsadvies) en Bazalt.

Wessel geeft trainingen aan teams in het primair onderwijs en voortgezet onderwijs. Verder is hij leerkracht en directeur geweest in het PO en nu als adviseur vooral bezig met growth mindset, lessonstudy en zichtbaarheid.

Voor wie is deze cursus bedoeld?

Deze cursus is bedoeld voor leerkrachten/docenten PO/VO en andere medewerkers die kinderen begeleiden tijdens leeractiviteiten.

De inhoud

Tijdens deze cursus staan we stil bij de volgende inhoud:

• de theorie rondom Growth Mindset. Wat houdt de theorie in en op welke manier heeft dat effect op onszelf en het onderwijs?;
    • het brein, neuroplasticiteit en leren. De relatie tussen neuroplasticiteit en leren wordt gelegd. Daarnaast duiken we even de diepte in over het brein, zodat we dit ook kunnen delen met onze leerlingen;
    • Growth Mindset en de praktijk.

Vanuit vier actiegebieden bekijken hoe we de mindset kunnen stimuleren in onze onderwijssetting. Hierbij worden praktijk en theorie gekoppeld. Hoe geven we feedback en wanneer is het effectief? Hoe zorgen we ervoor dat de kinderen kennis hebben van de mindset en het brein?

De voorbereiding en de praktijk

Ter voorbereiding op de cursus krijg je via NOB een opdracht toegezonden die je voor aanvang van de Bijscholing aan Wessel mailt.

Wil je meer informatie of twijfel je of deze cursus iets voor jou is? Neem dan gerust contact op met Barbara van Dorp via barbara.vandorp@stichtingnob.nl. Wil je deze cursus volgen tijdens de NOB Bijscholing? Vul dan het inschrijfformulier in en meld je aan!