Cursus: ICT en activerende werkvormen in de les

Activerende werkvormen en de inzet van ict in de les kunnen enorm veel doen voor de motivatie en betrokkenheid van leerlingen. Daag de leerlingen uit en zet ze aan het denken: daar leren ze van! In deze cursus komen verschillende ict-tools en werkvormen langs die je hierbij helpen. Denk bijvoorbeeld aan een ict-tool als Plickers die je door middel van tablet of smartphone de antwoorden van alle leerlingen laat zien en terugkoppelt. 

Voor veel docenten is het een uitdaging om op een actieve manier onder andere lees-, schrijf- en spreekvaardigheid te oefenen. Hoe kun je bijvoorbeeld het lezen van teksten anders aanpakken of het nakijken hiervan veranderen? En hoe kan het bespreken en nakijken van de geschreven teksten van de leerlingen anders ingericht worden, zonder dat jij als docent daar urenlang mee bezig bent? Met de cursus ‘Activerende werkvormen en ict in de talenles’ doe je inspiratie op om leerlingen te motiveren en te activeren in de talenles. Dit kan met én zonder ict-tools voor de verschillende taalvaardigheden zoals leesvaardigheid, schrijfvaardigheid en spreekvaardigheid. Het gaat erom dat de leerlingen gaan DOEN, want taal leer je door te DOEN! 

Aan het einde van deze cursus:

  • ken je de basisprincipes van activerende didactiek zijn en de voordelen van het gebruik van activerende didactiek en ict in de les;
  • heb je verschillende ict-tools en werkvormen ervaren voor de taalvaardigheden: leesvaardigheid, schrijfvaardigheid en spreekvaardigheid;
  • heb je ten minste twee uitwerkingen gemaakt van de ict-tools en/of activerende werkvormen voor de eigen lessen. 

De docent

Linda Geerlings is onderwijsadviseur en -trainer bij CPS Onderwijsontwikkeling en advies en heeft ervaring als docent Nederlands in de bovenbouw van het havo en vwo en als taalcoördinator. Linda geeft training en advies in het vo over thema’s zoals taal bij alle vakken, verdiepend lezen, taalbeleid, examenvoorbereiding, differentiëren, activerende didactiek en ict in de les. Ze heeft met succes een soortgelijke cursus op de ES Bijscholing verzorgd.

Voor wie is deze cursus bedoeld?

Docenten po/vo van NTC scholen en dagscholen (groep 4 tot eind vo). Als docent heb je in ieder geval een laptop of tablet tot je beschikking. 

De inhoud

Tijdens deze tweedaagse cursus gaan we direct aan de slag en zal er voldoende tijd en begeleiding zijn om de werkvormen en ict-tools uit te proberen en uit te werken. Denk bijvoorbeeld aan een tool als Wheeldecide (waarbij je een eigen rad van avontuur kunt maken) of een Etherpad (waarbij je het schrijfproces van leerlingen kunt zien). De deelnemers van deze training ontvangen het boek Activerende en passende werkvormen: naar meer variatie en motivatie in de les van CPS waarin nog meer activerende werkvormen te vinden zijn. 

De inhoud van de cursus is gebaseerd op de achtergronden uit het boek Activerende en passende werkvormen. Naar meer variatie en motivatie in de les door Carel van der Burg, Meike Berben en Bert Moonen. Verder wordt er in de training gebruik gemaakt van zelf ontworpen werkvormen of werkvormen die door vorige deelnemers van deze training zijn ontworpen en die gedeeld mogen worden.  

De voorbereiding en de praktijk 

Ter voorbereiding op de cursus krijg je via NOB een opdracht toegezonden die je voor aanvang van de Bijscholing aan Linda mailt.

Wil je meer informatie of twijfel je of deze cursus iets voor jou is? Neem dan gerust contact op met Wytze Niezen via wytze.niezen@stichtingnob.nl. Wil je deze cursus volgen tijdens de NOB Bijscholing? Vul dan het inschrijfformulier in en meld je aan!