Cursus: Krachtig schoolleiderschap

De rol van jou als schoolleider is altijd in beweging, mede door de veranderingen binnen het onderwijs, de omgeving en de populatie van de school. Als gezicht van de school, als leider van een team en als degene die het onderwijsbeleid draagt, vervul je een krachtige rol als schoolleider. Hoe kleed je jouw rol als schoolleider in? Welke positie neem je in binnen de schoolorganisatie en hoe bewust ben jij je van deze positie?  Met deze en andere vragen gaan wij aan de slag.

Aan het einde van deze tweedaagse cursus ga je als schoolleider de deur uit met oplossingen, kennis en nieuwe contacten. We gaan samen op zoek naar de verbinding in jullie dagelijkse werk zodat jullie elkaar kunnen versterken in je rol.

Aan het einde van deze cursus:

• heb je een sterker en groter netwerk van schoolleiders;
  • neem je ervaringen van andere schoolleiders mee uit de dagelijkse praktijk;
  • heb je zin om jouw schoolleiderskracht verder uit te dragen;
  • weet je wat de meest recente wetenschappelijke ontwikkelingen zijn op dit vlak.

De docent

Alinda de Beus werkt sinds 2006 bij NOB als bestuurlijk adviseur. Als bestuurskundige adviseert zij scholen bij de ontwikkeling en uitvoering van beleid en helpt zij hen bij het realiseren van een effectieve en inventieve schoolorganisatie. Daarnaast is zij bestuurssecretaris voor de Dutch International Primary Schools (DIPS).

Voor wie is deze cursus bedoeld?

Ben jij schoolleider, en sta je te springen om met vakgenoten om tafel te gaan en uit te wisselen? Schrijf je dan in voor deze cursus!

De inhoud

Onder leiding van bestuurlijk adviseur Alinda de Beus ga je aan de slag met thema’s rondom krachtig schoolleiderschap. We gaan in op positionering van jouw rol als schoolleider en de noodzaak een stevige strategische rol te kunnen vervullen. We gebruiken verschillende werkvormen en ook intervisie als leermiddel om elkaar te versterken. Op de dinsdagmiddag wordt het programma gevuld door verschillende workshops van een uur. Voorafgaand aan de cursus kun je zodoende focus in kennis aanbrengen. Dit carrousel programma volgen we samen met de bestuurders aanwezig tijdens de Bijscholing.

Deze cursus bestaat uit meerdere netwerkdagen, die je samen met andere deelnemers en de docent vormgeeft. Het programma staat nu dus nog niet vast. Tijdens de netwerkdagen is er uitgebreid de tijd om aan de slag te gaan met alle praktijkvoorbeelden en te werken aan oplossingen.

Samen kiezen we voorafgaand aan de cursus de onderwerpen waarmee we aan de slag gaan. We nodigen je dus van harte uit om je wensen en behoeften op tafel te leggen!

Voorbereiding

Ter voorbereiding op de cursus krijg je via NOB een vragenlijst toegezonden die we samen bespreken tijdens een speciale netwerk-webinar, begin juni. Daarnaast vragen we van iedereen een presentatie te geven, in de vorm van een pitch (dit kan per filmpje of ‘live’). Hierin vertel je wie je bent, wat je achtergrond is en wat je uit de netwerkcursus wilt halen.

Wil je meer informatie of twijfel je of deze cursus iets voor jou is? Neem dan gerust contact op met Alinda via alinda.debeus@stichtingnob.nl. Wil je deze cursus volgen tijdens de NOB Bijscholing? Vul dan het inschrijfformulier in en meld je aan!