Cursus: Virtueel onderwijs - verrijk je NTC-lessen met blended learning

Technische mogelijkheden en online programma’s kunnen je niet alleen helpen om de tijd tijdens je les optimaal te benutten, maar ook om de wekelijkse lestijd uit te breiden. Dat gebeurt doordat leerlingen buiten de les en op andere plaatsen leren. Maar hoe pak je dat aan?

In deze cursus krijg je een overzicht van digitale programma’s en toepassingen die je kunt gebruiken, je probeert een aantal programma’s uit en je werkt voorbeelden uit van hoe je de middelen kunt inzetten naast het bestaande programma. Ook krijg je meer inzicht in de (theoretische) achtergrond van deze ontwikkelingen. Denk aan flipping the classroom, blended learning, adaptief leren en zelfregulatie. Zo ontwikkel je een kennisbasis om na te denken over leerdoelen, het volgen van de ontwikkeling van je leerlingen met bijvoorbeeld een portfolio, hoe je in kunt spelen op verschillende niveaus van ontwikkeling (differentiatie) en de samenwerking met ouders.

Tijdens deze tweedaagse cursus ga je concreet en praktisch aan de slag met blended learning en werk je een lesplan uit dat je direct in je eigen praktijk kunt toepassen. Wil je meer informatie of twijfel je of deze cursus iets voor jou is? Neem dan gerust contact op met Wytze Niezen via wytze.niezen@stichtingnob.nl.

Aan het einde van deze cursus: 

  • weet je welke doelen je wilt bereiken met je leerlingen door online leren en weet je hoe je deze kunt vertalen naar jouw lessen;
  • weet je wat recente ontwikkelingen zijn op het gebied van leren in het algemeen, zoals adaptief leren, flipping the classroom, personaliseren, zelfregulatie, leesmotivatie en (preventieve) dyslexie;
  • heb je inzicht in het gebruik van een portfolio voor het volgen van ontwikkeling en het geven van feedback op schriftelijke en mondelinge taalvaardigheid;
  • vorm je een professioneel netwerk met andere deelnemers zodat je ook na afloop van de tweedaagse ervaringen kunt uitwisselen en gebruik kunt maken van elkaars praktijkvoorbeelden.

De docenten

         

Sylvia Peters en Anneleen Post zijn adviseurs op het gebied van online leren. Zij ontwikkelen cursussen die op prikkelende en aansprekende wijze ingaan op vragen die leven binnen en buiten het onderwijs in de vorm van blended learning. Vanuit Eduseries werken zij samen met experts en hogescholen voor het delen en verspreiden van wetenschappelijke kennis. Zij adviseren teams om te komen tot een nieuwe opzet van hun onderwijs en geven nascholing in blended learning en online leren. Sylvia begeleidt daarnaast onderzoek op dit gebied onder de vlag van Universiteit Utrecht.  

Voor wie is deze cursus bedoeld?

NTC-leerkrachten groep 1 – 8, leerkrachten van dagscholen groep 1 - 8 .

De inhoud

De nadruk van de cursus ligt op de praktijk: het oefenen, toepassen en ontwerpen van lesplannen samen met andere cursisten en het uitwisselen van voorbeelden. Op basis van jouw eigen leerdoelen ga je aan de slag en je bereidt je voor op de workshop aan het eind van cursus waarin deze doelen weer aan bod komen.  

Naast de praktische opdracht is er ook tijd en ruimte voor theoretische achtergronden. Dit gebeurt middels klassikale uitleg, en op eigen initiatief door ‘blended’ leren. Zo is er dagelijks 30-60 minuten de ruimte om je te verdiepen in een onderwerp waar je meer over wilt weten. 

De cursusvorm is als volgt: 

  • interactiefmet diverse werkvormen, zoals speeddaten, debatteren, gezamenlijk lesplan maken, et cetera
  • oefenen van toepassingen, zoals Bouw!, Taalzee, Gynzy, en Muiswerk, en gratis oefenprogramma’s (zoals Letterprins) 
  • eind van de cursus: presentaties door cursisten in tweetallen 
  • zelfstudie via blended learning, met keuze uit diverse verdiepingsonderwerpen die tijdens de tweedaagse worden aangeboden (30-60 minuten per dag)

Bronnen

Spanjers et al. (2014): Hype of verrijking van het onderwijs? 4W, Kennisnet. Staker, H. (2017). How to create higher performing, happier classrooms in seven movesChristenseninstitute.org

De voorbereiding en de praktijk 

Voorafgaand aan de tweedaagse cursus krijg je de vraag om je voor te bereiden en om materialen, lesplannen te verzamelen die je gebruikt tijdens de tweedaagse. BYOD! (neem je eigen computer mee naar de cursus).

Wil je deze cursus volgen tijdens de NOB Bijscholing? Vul dan het inschrijfformulier in en meld je aan!