Nederlands onderwijs wereldwijd in tijden van de coronacrisis

15 april 2020

De wereldwijde coronacrisis heeft ook zijn weerslag op het wereldwijde Nederlandstalige onderwijs. In de afgelopen maanden sloten het merendeel van de bij NOB aangesloten scholen en alle Europese scholen noodgedwongen hun fysieke deuren en werd de jaarlijkse NOB Bijscholing voor het eerst in ons bestaan geannuleerd. De ongekende maatregelen vragen het uiterste van de scholen en NOB ondersteunt de scholen hierbij zo goed mogelijk.

Er doen zich nieuwe vragen en behoeftes voor bij de scholen met Nederlands onderwijs in het buitenland, die voor een deel met dezelfde uitdagingen te maken hebben als scholen in Nederland en België. Hoe ga je van de ene op de andere dag over van klassikaal onderwijs naar afstandsonderwijs? Welke digitale middelen passen het beste bij de specifieke situatie van een school? Naast vragen op onderwijsinhoudelijk vlak, worden scholen ook opeens geconfronteerd met onverwachte vraagstukken op bestuurlijk niveau. Hoe staat de school er financieel voor en hoe zorg je als school ervoor dat iedereen zich in deze crisissituatie gehoord en gesteund voelt? Zijn er gezinnen of leraren die er gezien de omstandigheden voor kiezen om permanent terug te keren naar Nederland of België en wat betekent dit voor de toekomst van een school? Het zijn slechts enkele van de vele vragen waar scholen nu vanuit het niets mee geconfronteerd worden. Vanuit NOB werken we hard om alle aangesloten scholen van bruikbaar advies te voorzien in deze periode. Verder is er regelmatig contact met onderwijspartijen binnen Nederland, zodat we ook daarmee ervaringen kunnen uitwisselen en elkaar kunnen versterken.

Webinars
Het aanbod aan tips, aanbieders en platforms is groot, en dat maakt het soms lastig om de juiste keuzes te maken. Om scholen gericht te informeren organiseert NOB daarom sinds de start van de crisis regelmatig webinars, toegespitst op verschillende onderwerpen zoals hoe je je peuter- en kleuter-, basis- én voortgezet onderwijs op afstand vormgeeft en over de impact op de organisatie van de school. Tijdens de webinars worden leraren, schoolleiders en bestuurders op de hoogte gebracht van de verschillende mogelijkheden en nieuwe ontwikkelingen en krijgen ze de gelegenheid kennis en ervaringen uit te wisselen met hun wereldwijde collega’s. Dat hier grote behoefte aan is blijkt wel uit het bovengemiddelde aantal deelnemers per webinar.

Globus
De bij NOB aangesloten scholen kunnen voor informatie ook terecht op Globus, het besloten digitale platform voor aangesloten scholen. Hier is inmiddels een speciaal “corona-dossier” aangemaakt, met specifieke informatie gericht op de uitdagingen van deze tijd. Adviseurs schrijven hiervoor artikelen en houden bestaande informatie up-to-date om scholen te helpen bij het maken van keuzes. Hiernaast maken veel aangesloten scholen gebruik van het netwerk. Via de community op Globus delen scholen bijvoorbeeld lesvoorbeelden, tips en ervaringen.

Persoonlijk contact
De adviseurs van NOB onderhouden daarnaast intensief contact met de aangesloten scholen en met de (Nederlandstalige afdelingen van de) Europese scholen. Juist in dit soort tijden is dit van groot belang, zodat wij op de hoogte blijven van de schoolsituatie en de lokale impact van de corona-maatregelen, die per land enorm kunnen verschillen. Hierdoor kunnen wij gericht adviseren en scholen van relevante informatie voorzien.

NOB Bijscholing
Dit jaar zou in juli in Egmond aan Zee voor de 34ste keer de jaarlijkse NOB Bijscholing plaatsvinden met bijna driehonderd deelnemers van over heel de wereld. Tot onze grote teleurstelling hebben we de editie van dit jaar voor het eerst in ons bestaan moeten annuleren. Er wordt op dit moment nog nagedacht over mogelijke alternatieven.