NOB Colloquium “De wereldburger als ambassadeur”

20 september 2018

Vandaag vindt het NOB Colloquium “De wereldburger als ambassadeur” in de Caballero Fabriek in Den Haag plaats, ter gelegenheid van het afscheid van voormalig directeur-bestuurder Karen Peters. Tijdens het colloquium zullen Prinses Laurentien, Henriette Louwerse en Julie Bynens vanuit verschillende perspectieven ingaan op dit thema van wereldburgerschap.

De krachtigste vertegenwoordigers van Nederland en Vlaanderen zijn niet onze burgers, het zijn onze wereldburgers. Vanuit NOB krijgen duizenden kinderen jaarlijks de kans als wereldburger op te groeien, verankerd door hun Nederlandse (en Vlaamse) wortels. Deze kinderen en jongeren ontdekken de waarden, gebruiken en mogelijkheden van andere landen en culturen in hun dagelijks leven. Tegelijkertijd dragen zij de culturele wortels van hun moederland uit en deze wisselwerking is een groot goed.

Sprekers
Henriette Louwerse is voorzitter van de Internationale Vereniging voor Neerlandistiek (IVN), de belangenvereniging voor docenten en onderzoekers Nederlands wereldwijd. Tijdens het colloquium geeft zij een inkijkje in de wereld van de internationale neerlandistiek en legt ze uit waarom Nederlands alleen een kleine taal is voor wie klein denkt. Julie Bynens is secretaris-generaal van het Vlaamse ministerie voor Buitenlandse Zaken. Zij zal ingaan op het belang van wereldburgerschap en hoe de eigen identiteit en wortels in de eigen cultuur kunnen helpen om met een open blik in de wereld te staan. Laurentien van Oranje is sociaal ondernemer, auteur, strateeg, conceptontwerper en (dialoog)facilitator. Zij spreekt over de kracht van kinderen als change agents voor inclusieve en toekomst-bestendige samenlevingen. En wat er voor nodig is om dit te bewerkstelligen.