NOB lanceert Mijnschoolplan voor scholen in het buitenland

08 maart 2019

Stichting NOB faciliteert een wereldwijd netwerk van 189 scholen. Scholen die onderdeel zijn van dat netwerk voldoen aan een aantal voorwaarden, die bijdragen aan de onderwijskwaliteit. Eén van die voorwaarden is het opstellen van een schoolplan. Om de kwaliteit van schoolplannen naar een hoger niveau te brengen werkt NOB sinds 2018 samen met digitaal programma Mijnschoolplan, waar alle bij NOB aangesloten scholen gebruik van kunnen maken.

Mijnschoolplan biedt een digitale omgeving waarin scholen makkelijker en op uniforme wijze een schoolplan kunnen ontwikkelen. Speciaal voor de bijzondere context van NTC- en dagscholen in het buitenland liet NOB twee nieuwe versies van Mijnschoolplan ontwikkelen. Onderdeel van de omgeving is bijvoorbeeld een evaluatie-instrument, waarmee een school als het ware een nulmeting doet. Ook kan een school laten zien waar ze trots op zijn (“parels”), wat de verbeterpunten zijn en kunnen ze aan de slag met concrete verbeterplannen. In Nederland maken ruim tweeduizend scholen gebruik van Mijnschoolplan.

Projectleider en onderwijsadviseur Barbara van Dorp: “Mijnschoolplan is voor elke school in het buitenland een aanvulling. Het programma nodigt uit om samen het gesprek aan te gaan over dat waar je als school voor gaat: je onderwijskwaliteit. Dat is een investering die zich in vier jaar uitbetaalt: je weet als school waar je staat, en waar je naartoe wilt werken. Mijnschoolplan zorgt ervoor dat je alle belangrijke onderdelen meeneemt en direct concrete plannen kunt maken. Je werkt dus echt aan de toekomst van je school.”

NOB ziet het als haar taak om Nederlandse scholen waar ook ter wereld te voorzien van hoogwaardige onderwijsmiddelen. Zo kunnen aangesloten scholen op maat gebruikmaken van producten en diensten die in Nederland beschikbaar zijn, om zo de best mogelijke onderwijskwaliteit te bieden.