NOB lanceert online leerplatform voor aangesloten scholen

07 september 2021

Vanaf nu is er een rijk online cursusaanbod beschikbaar voor alle medewerkers van de bij NOB aangesloten scholen.

Er is aan iedere NOB-specifieke doelgroep gedacht! Zowel leraren, als bestuurders en schoolleiders van scholen met Nederlands onderwijs in het buitenland kunnen terecht op de online leeromgeving. Het gehele aanbod bestaat uit een dynamische mix tussen door NOB ontwikkelde cursussen en cursussen die in samenwerking met externe partijen werden ontwikkeld. Denk aan een cursus voor VO-docenten, maar ook gamification en 'effectief online vergaderen'.

Waarom een online leeromgeving?
De afgelopen jaren biedt NOB steeds meer professionaliseringsactiviteiten online aan. In het schooljaar 2021-2022 vervolgt NOB deze ingeslagen weg na een jaar waarin noodgedwongen alle activiteiten via de digitale weg plaatsvonden, zoals de jaarlijkse NOB Bijscholing. Bij NOB vinden al veertig jaar gesprekken en bijeenkomsten op afstand plaats. Professionalisering werd echter nog vooral op locatie aangeboden.

Een online platform biedt scholen de mogelijkheid om aangehaakt te blijven bij Nederlands en Vlaams onderwijsland; landsgrenzen en afstanden overstijgend. Op deze manier ontwikkelen medewerkers zich verder en blijven zij op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen, onderzoeken en theorieën binnen het vakgebied.

Online, maar toch een beetje samen
Binnen de online leeromgeving van NOB kunnen deelnemers twee verschillende soorten cursussen volgen: vaste cursussen en blended cursussen. Vaste cursussen zijn altijd beschikbaar, hebben geen vaste contactmomenten en kunnen deelnemers geheel in eigen tempo online doorlopen. Zogeheten blended cursussen zijn weliswaar ook online, maar hebben een vaste start- en einddatum, en bijeenkomsten op vaste tijden. Het voordeel van deze vorm is dat er interactie (gelijktijdig) mogelijk is met de cursusdocent en cursisten.

Het aanbod
De bij NOB aangesloten scholen kunnen zich verder ontwikkelen met een dynamisch cursusaanbod.

Blended

• De Startende NTC-leraar
  • De gereedschapskist van de hybride docent
  • Gamification in de les
  • Actief woorden leren
  • Hoe bestuur ik een NTC-school
  • Van fysiek naar blended en hybride onderwijs - een ontwerpreis
  • Teach like a champion - basis
  • Teach like a champion - vervolg
  • Spelend leren met het jonge kind
  • Formatief aan de slag met leesbegrip

Vast

• Leertraject VO-Vakbekwaam: 3 modules, 9 cursussen. Ontwikkeld in samenwerking met Hogeschool Inholland.
  • Skillstown aanbod: 7 cursussen
  • Veilig online: veilig digitaal lesgeven voor docenten

Meer informatie
De online leeromgeving is vanaf heden beschikbaar voor alle medewerkers van de bij NOB aangesloten scholen.

Werkzaam op een aangesloten school?
Bekijk dan alle informatie op Globus. Of neem voor vragen contact op met Jochem via jochem.kuiper@stichtingnob.nl.

Vragen over NOB?
Neem dan contact op via info@stichtingnob.nl.