Werken met de NTC-Leerlijn van NOB

Waar kan ik deze website voor gebruiken?

Deze site helpt je om keuzes te maken die passen in het Nederlands Taal- en Cultuuronderwijs (NTC-onderwijs). Hoe krijg je leerlingen in beeld? Aan welke taaldoelen gaan jullie dit schooljaar werken, en waarmee? Plaats je leerling op de NTC-Leerlijn en ga vanuit dat startpunt aan de slag. De NTC-Leerlijn start bij het peuteronderwijs en loopt tot en met het einde van het voortgezet onderwijs. Voor de leerlingen binnen Richting 3 loopt de leerlijn tot het zogenaamde A2-niveau (ERK).

De leerlijn sluit aan bij zowel de Nederlandse kerndoelen, als de Vlaamse eindtermen, als het internationaal curriculum en het ERK, maar is vooral speciaal gericht op jouw lessituaties in het buitenland. Zo kan iedereen binnen het NTC-onderwijs aan de slag met deze leerlijn: of je nu twee of tien jaar in het vak zit, met methode werkt of zonder, in Kenia lesgeeft of in China. Vind hier de bevestiging van jouw aanpak en ontdek nieuwe mogelijkheden of een houvast om mee te starten.

Lees hoe je voor jouw leerlingen de juiste doelen kiest in je jaarplanning, in je lesvoorbereiding rekening houdt met de bijzondere taalsituatie van jouw leerlingen en handig verschillende doelen combineert in je les. En lees zeker ook hoe je de taalontwikkeling van je leerlingen volgt zonder alsmaar te toetsen. 

Een groep leraren met ervaring van peuters tot en met het eindexamen hebben samen met experts en NOB de NTC-Leerlijn geschreven. De NTC-Leerlijn is dus echt voor en door NTC-leraren gemaakt. Wil jij ook een bijdrage leveren? Sluit je aan!

Lees meer over hoe de NTC-Leerlijn is gemaakt.

Wil je direct aan de slag? Begin bij ‘Waar staat de leerling