Werken op een Europese school

Een grote en bijzondere taak van NOB is het werkgeverschap op afstand van ongeveer 70 Nederlandse leerkrachten. Deze leerkrachten detacheren we naar verschillende Europese scholen. Dat zijn niet zomaar scholen in Europa: deze scholen zijn opgericht vanuit de Europese Unie, en oorspronkelijk bedoeld voor kinderen van de Europese ambtenaren. Europese scholen hebben een Raad van Bestuur met daarin leden van de lidstaten van de Europese Unie.

Europese scholen zijn in hun onderwijs vooral bijzonder door de nadruk op moedertaal en meertaligheid, en de multiculturele omgeving. Dat zie je sterk terug in een eigen curriculum: het Europees curriculum. NOB spant zich ieder jaar in om de beste leerkrachten van Nederland uit te laten vliegen naar een van de in totaal dertien Europese scholen.

Bekijk nu het cursusaanbod voor de Europese Bijscholing 2018

Samen grenzen verleggen

Heb jij je cursusvoorkeuren al doorgegeven aan NOB? Bekijk het programma en laat ons je keuze weten!

Hoe is het nou écht, lesgeven op een Europese school?

Alle Europese scholen bieden een ruime plek in het lesprogramma voor moedertaal en meertaligheid. Dat uit zich in de verschillende taalsecties, zogenaamde Europese Uren en een leerlingpopulatie met uiteenlopende achtergronden.

Lesgeven op zo'n bijzondere school is dus een vak apart. Het filmpje geeft een eerste indruk, lees ook meer over waarom deze baan zo mooi is.

Jaarlijks werft NOB vanaf februari nieuwe leerkrachten voor het komende schooljaar. Nieuwsgierig geworden?

Bekijk openstaande en toekomstige vacatures!