Werken op een Europese school

Een grote en bijzondere taak van NOB is het werkgeverschap op afstand van ongeveer vijftig Nederlandse onderwijsprofessionals. Deze personeelsleden detacheren we naar verschillende Europese scholen.

Europese scholen

Nederlandstalige afdelingen

Taalsecties

Europese scholen

Dat zijn niet zomaar scholen in Europa: deze scholen zijn opgericht door de lidstaten van de Europese Unie, en oorspronkelijk bedoeld voor kinderen van de Europese ambtenaren. Europese scholen hebben een Raad van Bestuur met daarin leden van de lidstaten van de Europese Unie.

Europese scholen zijn in hun onderwijs vooral bijzonder door de nadruk op moedertaal en meertaligheid, en de multiculturele omgeving. Dat zie je sterk terug in een eigen curriculum: het Europees curriculum. NOB spant zich ieder jaar in om de beste leraren van Nederland uit te laten vliegen naar een van de Europese scholen.

Hoe is het nou echt?

Alle Europese scholen bieden een ruime plek in het lesprogramma voor moedertaal en meertaligheid. Dat uit zich in de verschillende taalsecties, zogenaamde Europese Uren en een leerlingpopulatie met uiteenlopende achtergronden.

Lesgeven op zo'n bijzondere school is dus een vak apart. Het filmpje geeft een eerste indruk. Lees ook meer over waarom deze baan zo mooi is.

Een bijzondere baan

Werken op een Europese school is een vak apart. Niet alleen geef je "gewoon" goed onderwijs, je doet dat in een internationale omgeving, waarin je directeur, je collega’s en de leerlingen uit 28 verschillende landen kunnen komen. Ook volgen de scholen een eigen curriculum: het European Baccalaureate (EB). Durf jij de uitdaging aan? Op deze pagina vind je wat je moet weten over deze bijzondere scholen, de vacatures, en hoe je kunt solliciteren.

Is deze baan iets voor jou?

Als leraar aan een Europese school heb je veel ruimte om de inhoud van het onderwijs zelf vorm te geven. Omdat het Europese onderwijs methodeonafhankelijker is dan je gewend bent, wordt een stevig beroep gedaan op je didactische vaardigheden. Je werkt voor de Nederlandstalige sectie op jouw school, samen met je Vlaamse collega's. Daarbij maak je onderdeel uit van een netwerk van je Nederlandse collega-leraren aan andere Europese scholen, die je jaarlijks tegenkomt op (bij)scholingsbijeenkomsten.

Voor de leerlingen en hun families ben je meer dan alleen een leraar: je bent onderdeel van hun "thuis in het buitenland". Dat is belangrijk voor het zelfvertrouwen en voor hun band met Nederland. Veel van de leerlingen keren uiteindelijk terug naar Nederland. Jij bent cruciaal voor de doorgaande leerlijn in hun onderwijsloopbaan en hun verbinding met de Nederlandse taal en cultuur.

Het Europese schoolsysteem uitgelegd

Directeur middelbaar onderwijs op de Europese school in Mol -Tinne van Opstal- legt in de onderstaande video uit hoe het Europese schoolsysteem in elkaar zit.