Solliciteren bij een Europese school?

Ben je serieus geïnteresseerd in een baan op een Europese school, dan is het fijn om te weten waar je aan toe bent. Op deze pagina lees je meer over het sollicitatieproces, en wie daar een rol in spelen.

Wanneer je solliciteert op een van de vacatures, zie je altijd in de vacature vermeld staan op welke data de gesprekken plaatsvinden (zowel het eerste als het tweede gesprek). Die gesprekken vinden plaats in Voorburg, op locatie bij NOB. Na het insturen van je sollicitatie krijg je altijd een bevestiging, en we laten je na het verstrijken van de sluitingsdatum persoonlijk weten of we je wel of niet uitnodigen voor een gesprek. Bij een uitnodiging ontvang je ook de sollicitatiecode, zodat je weet wat je kunt verwachten.

Er zullen verschillende mensen deelnemen aan je gesprek - dat is misschien anders dan je gewend bent. De reden dat er verschillende mensen aan tafel zitten ligt in de taakverdeling binnen het werkgeverschap. Zowel NOB, als de Inspectie van het Onderwijs, als de school waar je werkzaam bent spelen een rol als jouw werkgever. Meer weten over de bijzondere taakverdeling in het werkgeverschap van de Europese scholen?

Het eerste gesprek

Bij dit eerste gesprek is onze adviseur werving en selectie aanwezig, en een van de inspecteurs van de Europese scholen. Het verloop van het gesprek is vergelijkbaar met een regulier sollicitatiegesprek. Het is wel een vereiste dat je ook daadwerkelijk aanwezig bent (en niet via Skype). Direct na het gesprek heb je een korte kennismaking met de P&O-adviseur van NOB.

Het tweede gesprek

Na een succesvol eerste gesprek volgt een tweede gesprek. Bij dit gesprek zijn wederom een adviseur van NOB en een inspecteur aanwezig. Daarnaast sluit een directielid van de betreffende school aan. Houd er rekening mee dat (een deel van) het gesprek ook in een van de vreemde talen (Frans, Duits, Engels) gevoerd kan worden (afhankelijk van de vestigingslocatie). Je geeft tijdens dit gesprek ook een presentatie aan de hand van een opdracht die we je van tevoren toesturen.

Het arbeidsvoorwaardengesprek

Het arbeidsvoorwaardengesprek volgt direct op je tweede gesprek. De reden dat we hier een apart moment voor inruimen is je bijzondere situatie, als gedetacheerd leerkracht. Daarnaast heeft een baan in het buitenland ook een aantal gevolgen voor bijvoorbeeld belastingen en pensioen, en komt je samengestelde salaris (Nederlands deel en Europees deel) aan de orde.

Goed om te weten: er is een verplichte medische keuring (goedkeuring is noodzakelijk om geplaatst te worden). Ook is het aanvragen van een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) verplicht.

Aangenomen! En nu? Lees hier wat je allemaal moet weten en regelen in aanloop naar je aanstelling.

klas

Deze leerkrachten gingen je voor!

Wees vooral flexibel en omarm de hele ervaring

Een baan op een Europese school is een vak apart. De ervaringsdeskundigen vertellen graag hoe het er echt aan toe gaat.

Lees de verhalen